Taksi meselesi, epeydir ülke meselesi olmuş durumda. Daha çok İstanbul’daki taksiler, taksiciler ve taksi şoförleri gündeme gelse bile Anadolu’da İstanbul’u örnek alıyor ve durumu farklı değil. Düzelme yok, iyice kötüye gidiyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin acilen bu konuya el atması gerekiyor.

Neden mi? Taksicileri eğitemiyoruz, UBER gibi örnekleri kovmaya çalışırken teknolojiden faydalanmayı da öteliyoruz. Kötü taklitleriyle uğraşıyoruz. Taksi lobisi de politikacılara sırt dayayıp, bürokrasiden de ilgili mercileri hoş tutarak, vatandaşa kötü hizmeti pahalıya vermeye devam ediyor. Değişim bazılarını hakkı olmayan tatlı gelirlerinden mahrum edeceği için gerçekleşmiyor.

İstanbul Havalimanı’na taşınma hazırlıkları yapıldığı geçen yıl kamuoyuna ne sözler verildiğini hatırlayın …

İstanbul Havalimanı işletmeci şirketi İGA ile Atatürk Havalimanı Taksiciler Kooperatifi 2018’de sözleşme yapmıştı. Tüm taksiler turkuaz renkli, kaliteli, konforlu olacaktı. Çalışan şoförler eğitimli ve İngilizce bilecekti. Dünyanın en büyük havalimanına yakışır taksicilik hizmeti verilecekti. Var mı böyle bir şey? Hiçbirisi olmadı. Taksi kooperatifi aynı gettosuyla yeni meydana taşındı. Peki böyle bir sözleşmeye imza atan diğer taraf neden suskun? Havalimanının en iyi yeri taksicilere kötü hizmet vermeleri için tahsis edildi. Bu işte alan, veren memnun, ama maksat hasıl olmuyor.

İstanbul’daki taksiler, İstanbul Havalimanı’na günde en az 20 bin taksi müşterisi götürüyorlar. Müşterilerini bırakıp, boş dönüyorlar. Aynı şekilde havalimanı taksileri de müşteriyi şehire bırakıp, havalimanına boş dönüyorlar. Her türlü kaynak israfı söz konusu. Oysa bu bir fırsata dönüştürülebilir. Bu dönüşümü İstanbul Büyükşehir Belediyesi yapabilir.

Mesela havalimanına yolcu götürecek veya ordan yolcu alacak araçlara turkuaz şartı konsa, kooperatif gibi işe katkısı olmayan kuruluşlar da araya sokulmazsa, değişim kendiliğinden olabilir. Zira hiçbir taksici, bu kadar uzun mesafenin bir bacağını boş dönmek istemez.

Ancak, kamu otoritesi bu tartışmaları seçim atmosferinde yaptığı için söylemleri ona göre oldu. Sözleşme hükümleri uygulanmadan havalimanı taksicilerine haksız imtiyazlar verildi. Diğer taksilerin de oradan iş alması yanlış ve haksız bir şekilde engellendi. İstanbul Havalimanı, kooperatifin eski taksilerine, kötü idaresine mahkûm edildi. Taksi kooperatifine bu şekilde imtiyaz verilerek de İstanbul cezalandırıldı.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve sözleşmenin tarafı havalimanı işletmecisi İGA’nın bu soruna acilen çözüm bulması gerekir. İstanbul’un taksisine, İstanbul Havalimanı’ndan iş alma imkanını verilerek kaynak israfının önüne geçilmelidir. Bunun için de imtiyazlar olmadan, standartlar, kriterler konmalı, denetimler yapılmalıdır.

2020 Türkiye’sinde, devlet taksiciye, taksi müşterisi satarak komisyon almaya tenezzül etmemelidir. Ederse taksiye değil, bir çok şeye kalite gelmez.

Ve Türkiye Şoförler Federasyonu bu konuda üzerine düşeni yapmalıdır. Kamuoyunu bir şeyler yapıyormuş gibi yapıp uyutmamalıdır.

KAYNAK https://www.haberturk.com/yazarlar/guntay-simsek-1019/2518349-hani-havalimaninda-tum-taksiler-turkuaz-olacakti