İBB Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan’dan Taksi sektörüne çözüm önerileri

Eki - 08
2021

İBB Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan’dan Taksi sektörüne çözüm önerileri

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan, Radyo Trafik’te Kent ve Ulaşım programına konuk oldu. İstanbul’un taksi ve taksici sorunları üzerine konuşan Cihan 5 Bin taksi projesinin getirileriyle pek çok sorunun çözüleceğini söyledi. Kapısının herkese açık olduğunu belirten Cihan, kaliteli hizmet, ezilmeyen şoför ve kendi kazancıyla kendini besleyen sistemi İstanbullulara anlattı.

İSTANBUL’DA 1990’DAN BERİ TAKSİ SAYISI AYNI!

İBB’nin 5 bin taksi projesi ve buna gelen tepkilere dair konuşan Cihan, “Amacımız taksiyi tercih edilebilir hale getirip şoförün özlük haklarını korumak dedi.” Plaka sahiplerinin çekincelerinin de farkında olduklarını belirten Cihan, kurumsallaşmış sistemde taksilerin daha kaliteli ve şimdikinden daha değerli olabileceğini söyleyerek şöyle konuştu:
   “İstanbul taksi sayısı 1990’lardan beri artmamış. Nüfus katlarca, defalarca artmış, taksi sayısı sabit kalmış. İstanbul’da 16 milyon resmi rakamlara göre insan var ama ta 7 milyonlarda iken bile taksit sayısı aynı sabit.  Taksi sayısında bir azlık var. İBB’nin 5000 taksi projesinin altındaki amaç örnek bir taksi sistemi göstermek. Yaklaşık bir buçuk yıldır böyle bir çalışma yürütüyoruz. Dünyadaki bütün örneklerine baktık, 15 yıl önce Dubai yapmış, Singapur yapmış, başka yerler yapmış. Hepsini karşılaştırıp İstanbul’un taksi sistemi nasıl olmalı diye bir çalışma yürüttük. Esnafla görüştük, başka birimlerle görüştük, Bakanlık temsilcileri görüştük ve bir proje oluşturduk. Bunun kilidi, İBB’nin bir taraftan işletmecisi olduğu bir sistemi ile başlatmak. Mevcut 17.395 tane taksi var İstanbul’da, biz onları da kurumsallaştırmak istiyoruz. Yani biz beş bin taksi işletip öyle bırakmayacağız, mevcutları da kurumsallaştıracağız. Bütün dünyada örneği olduğu gibi 6-7 tane bunu kooperatif diyebilirsiniz, şirket diyebilirsiniz başka bir şey diyebilirsiniz kurumsal işletmelere dönüşecekler. Dolayısıyla hem kurallar daha iyi uygulanabilecek, hem de şu anki sistemde en altta çalışan taksi şoförünün özlük haklarının daha iyi hale gelmesi, sigortasının daha iyi hale gelmesi, maaşının daha iyi hale gelmesi sağlanacak.”

“ŞOFÖRÜN EN ALTTA OLDUĞU SİSTEM DEĞİŞMELİ!”

İstanbul’da taksi meselesinde asıl ezilen kesimin şoförler olduğuna değinen Cihan, İBB’nin uygulamak istediği sistemle hem şoförün hem yolcunun şikâyetlerinin biteceği sistemi anlattı:
 “Yolcu seçme olayların hepsinin bitirmesinin kilidinin yöntemidir bizim aslında göstereceğimiz örnek taksi sistemi… Hizmet kalitesini arttırmak istiyoruz İstanbul’un bir taksi sorunu var. Artık var mı yok mu diye bunu konuşmaya gerek yok çok açık bir şekilde İstanbul’da bir sorun var bu dönemin sorunu değil, çok uzun zamandır İstanbul’da üst üste konularak gelmiş bir durum… Bunun çözümü aslında o bireysel sistem dediğimiz şoförün en altta olduğu sistem, buna müdahale etmek gerekiyor. Bu müdahaleyi yapabilmenin yolu da kurumsallaştırmak, kurumsallaşmanın ilk örneğini de İBB olarak biz elimizi taşın altına koyalım ve diyelim ki “bakın böyle bir sistemde çalışmanız gerekir” gösterelim. Biz bu pilot uygulamayla İstanbul’daki taksi kalitesini insanlara göstermek istiyoruz ve mevcut taksicilerin de buna doğru ilerletmek istiyoruz, bunu hep herkesle görüşerek yapıyoruz açıkçası ama özellikle plaka sahiplerinin bu anlamda biraz çekinceleri var.”

“PLAKA’DAN RANT ELDE EDENLER ANLAŞMAYA YANAŞMIYOR, BİZ BERABER ÇALIŞMAYA HAZIRIZ!”

İstanbul’a gelecek yeni taksi planından asıl rahatsız olan kesimin plaka sahipleri olduğunu belirten Cihan, beraber çalıştırma düzeni ve şirketleştirme sisteminin herkesin işine yarayacağını belirtti. Ayrıca 5 bin taksinin kirası olmayacağı için getirisi direk şoföre ve sektöre geri döneceği için gelişime maya olacağını belirterek şu açıklamalarda bulundu: 
  “İstanbul’da taksiye insanlar binmeye korkuyorlar, insanlar taksi olmadığı için taksiye binemiyorlar. Yani aslında taksi taşıması gereken yolcunun çok azını belki taşıyor şu anda belki yarısına bile taşımıyor. İstanbul’a hizmet veremez duruma geliyor bu taksitler. Biz aslında bu ortamı geliştirmeye çalışıyoruz taksi daha fazla kullanılsın istiyoruz. Dolayısıyla yani kazançları düşmeyecek, sistem daha fazla çalışıyor olacak, plaka belki çok daha değerli hale gelebilecek. Bu ortamın gelişmesi ile beraber aslında taksi daha değerli bir sistem haline geliyor olacak. Şu anda turistler gelirken incelediklerinde, taksiye binmek konusunda bir şeyler yazdıklarında internette çok kötü yorumlarla karşılaşıyorlar. İstanbul’da artık insanlar taksiye el kaldırmaya artık çekiniyor, ya da nasıl olsa bulamayacağım deyip başka sistemleri tercih etmeye çalışıyor, özel aracı tercih etmeye çalışıyor. Dolayısıyla taksiyi tercih edilebilir hale getirmek istiyoruz biz. Taksi tercih edilebilir hale getirdiğimiz zaman bu sektörde çalışanlar daha fazla kazanıyor olacaklar. Plaka fiyatı düşer mi artar mı bilmiyorum ama bir plaka kirası var aylık 9 – 12 bin liralık, sisteme geri dönmeyen plaka sahibine doğrudan giden bir para var. Aslında bu sistemi değiştirmek dediğimiz şey bu! Bu dağıtımı değiştiremiyorsak eğer biz, eğer sistemden kazanılan para eğer sisteme geri gelmiyorsa, taksinin daha kaliteli olmasına, şoförün daha kaliteli çalışmasına, özlük haklarına gitmiyorsa eğer bir şeyi değiştiremiyorsunuz. Bizim amacımız şu; bu 5 bin taksi kamunun elinde kalsın, 16 milyonun elinde kalsın, bir kira parası olmasın ve bu para sisteme geri gelsin. Şu anda plaka kirası olarak giden kısım sisteme geri gelsin ve sistemi daha iyi hale getirmek üzerine çalışsın istiyoruz. Plaka konusunda rant elde eden ve maalesef bu rantı bırakmak istemeyen bir kitle var. İşte bütün mesele bu… Onların ne kazandığı bizim için gerçekten önemli değil. Ama şirketleşmek, beraber çalıştırmak, başka formüller var, bunlara açığız. Biz bunu Çırpıcı’da anlatmaya çalıştık, anlattık saatlerce sunumlar yaptık dinlemediler bile…Dolayısıyla biz her zaman açığız, ne zaman görüşmek istemiyorlarsa, kim istiyorsa, taksici de olabilir, şoför de olabilir, odada olabilir, dernekte olabilir bir makam mevki gerekmiyor bizim de görüşebilmek için her zaman kapımız açık her zaman da bu konuyu anlatırız”

“TAKSİLERE DENETİMDE EZİLEN EN ALTTAKİ ŞOFÖR!”

Taksilerle alakalı şikâyetler ve denetim eksikliğine dair gelen eleştirilere cevap veren Cihan, çok sık denetim yapıldığını belirterek şöyle konuştu:
  “Yeni sistemimizi kurduk, şu anda yaklaşık 15.000 takside kameralarımız var, bir denetim sistemi, Toplu Ulaşım Denetim ve Yönetimi Merkezi kurduk. Ama denetimi kime yapıyorsunuz, takside çalışan o en altta ezilen zaten şoföre yapıyorsunuz.  Dolayısıyla onu ne kadar ezerseniz ezin, bir gün bırakıp gidecektir, yerine başka birisi gelecektir. Yeni gelen de dayanabildiği kadar devam edecektir, o da yine sonrasında gidecektir. Dolayısıyla denetim yaptığınızda yaptığımız o şoföre yaptığınız denetimin bir anlamı yok, yine sistem devam ediyor.”

“5 BİN TAKSİ TRAFİĞİ SIKIŞTIRMAZ YÜKÜ AZALTIR!”

Yeni taksi projesi gerçekleşirse trafiğe katılacak araçların yoğunluk yaratma riski üzerinden yapılan yorumlara dair konuşan Cihan, aksine yükün hafifleyeceğini belirtti. “Her bir taksi yaklaşık 7 tane özel aracı trafikten çeker. Biz 5000 Taksiden bahsediyoruz bu 5 bin taksiyi trafiğe soktuğumuzda insanlar onu tercih edecekler ve yaklaşık 35 – 40 bin aracı aracın trafikten çekmiş olacaksınız” diyen Cihan: “Bu kadar ulaşım politikalarından, ulaşımdan bir haber bir yorum olamaz. İstanbul’da taksiler paylaşımlı araçlardır.” dedi.

TAKSİMETRE’YE HER YIL MUTLAKA ZAM VAR!

İstanbul’da taksimetre ücretlerinden şikâyetçi olan taksici esnafına İBB Ulaşım Daire Başkanı Cihan’dan zam cevabı geldi. Her sene kesin zam yapıldığını zamsız geçilmeyeceğini belirten Cihan, her yılbaşında enflasyon oranı, asgari ücret ve akaryakıt giderlerine bakarak zam oranını belirleyerek UKOME’ye sunduklarını ve mutlaka bir belirli oranda zam yapıldığını söyledi.

Bir cevap yazın