TAKSİLERLE İLGİLİ TARTIŞMANIN TARAFLARI RADYO TRAFİK’E KONUŞTU

Eki - 22
2021

TAKSİLERLE İLGİLİ TARTIŞMANIN TARAFLARI RADYO TRAFİK’E KONUŞTU

21 Ekim 2021 Perşembe 13:02

İstanbul’daki taksi tartışmalarının tarafları Radyo Trafik canlı yayınında Radyo Trafik Genel Yayın Yönetmeni Cezayir Doğan’ın sorularını yanıtladı. Programa katılan, İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan, “Biz var olan bir Bakanlar Kurulu Kararına uyulup uyulmadığını denetleyeceğiz” dedi. İstanbul Taksiciler Esnaf Odası (İTEO) Başkanı Eyüp Aksu ise, İBB’nin aldığı kararı yargıya taşıyacaklarını söyledi.

İBB’nin geçtiğimiz gün açıkladığı ve 86/10553 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı’na dayandırarak aldığı yeni kararlar İstanbul’da yeni bir taksi krizi doğurdu. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), esnaf odaları ve emniyet birimleri temsilcilerinden oluşturacağı komisyonla mevcut taksi plaka sahipleriyle ilgili inceleme yapacağını ve şartları taşımayanların çalışma ruhsatlarını iptal edeceğini açıkladı. Konunun tarafları ise Radyo Trafik’e özel açıklamalar yaptı.

UTKU CİHAN: BİZ BERABER YAPALIM İSTİYORUZ!

İBB’nin son aldığı kararı açıklarken, taksi plakası alımında verilen bilgilere atıfta bulunarak, “müfettişlerle ne kadar gerçektir değildir bunları incelemeye başladık” diyen İBB Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan sözlerini şöyle sürdürdü: “Biliyorsunuz 1986 yılında çıkmış ve mevcuttaki ticari plakaların verilme koşullarını belirleyen 10.553 sayılı bir Bakanlar Kurulu kararı var. Şu anda İstanbul’da Türkiye’deki tüm ticari plakalar bu Bakanlar Kurulu kararına istinaden verilmiş durumdalar. Kanunda, her bir ticari plaka alacak olan gelip belgeleri getirme ve sadece bu ticari plakadan geçimimi sağlıyorum koşulu var. Şu anda bütün ticari plakalar böyle verildi. Bu tarihler ne kadar doğrudur, ne kadar doğru değildir aslında bunu biz şimdi biraz denetlemeye başladık. İstanbul’daki sorunun temelinde taksi plakasının bir yatırım aracı olarak belirlenmiş olması var. Yani hiç alakası olmayan, yurtdışında yaşayan ya da mutlu olan ve yatırım yapmak isteyen plakaya yatırım yapmak isteyenlere bunu yapmamaları açısından bazı önlemler almaya çalışıyoruz. İşte konunun kilit noktası da bu… Plaka almak isteyenler gelip İstanbul’da bir taksi plakası almak istiyorsa birisi, bu koşulu başka bir gelinin olmadığını bu işi ek gelir olarak yapmayacağını ek bir çalışma yöntemi olarak yapmayacağını belgeleyecek. Bir yatırım aracı olarak planlanmış ve çok fazla plaka bölünmüş durumda, bu bölünmüş sahiplik var. Yani 16’ya kadar belki daha fazla oranda bölünenler var. Onunla beraber de bu plakaların kimlerin elinde olduğu böyle başka bir gelirlerinin olup olmadığını denetliyor olacağız. Ne yapıyoruz eğer farklı uygulamalar varsa yani başka bir geçim kaynağı var aslında ama yatırım olarak almış plaka sahibi olabilir, problem yok ama İstanbul’da bir taksi hizmeti vermemesi için ruhsat vermeyeceğiz haklarını da kullandırmıyor olacağız ve taksi hizmeti veremiyor olacak.”

ŞOFÖRLER ETKİLENMEYECEK!

Uygulamanın şoförlerle ilgili olmadığını ve araç sahiplerini ilgilendirdiğini söyleyen Utku Cihan, “Şoför kartı olan herkes sistemde kalmaya devam edecek.” İfadelerini kullandı. Cihan, “Böyle bir ben çalışamayacağım diye bir durum yok şoför, olarak çalışmaya devam edecekler. Sadece plaka sahibini ilgilendiren bir uygulama bu… Şoför olarak çalışanlar için düzenlenen bir uygulama değil. Bakanlar Kurulu kararı ticari plaka sahibi olan kişilerin başka bir ek gelir olup olmadığı, geçimini sadece bundan sağlayıp sağlamadığına bakıyoruz Taksi şoförleri bundan etkilenmeyecek bir sadece plaka sahiplerinin başka bir geliri olup olmadığına bakıyoruz.” Dedi. 

“AMACIMIZ DAHA FAZLA TERCİH EDİLMESİNİ SAĞLAMAK!”

İTEO Başkanı Eyüp Aksu’nun, “Amaç kaos ortamı yaratmak” iddiaları hakkında da konuşan Cihan; “Bu taksiler nasıl olursa olsun çalışsınlar deniyor. Kusura bakmayın İstanbul’da kimsenin turist kazıklamaya haklı yok. Kimsenin vatandaşa kötü davranmaya hakkı yok. Bizim amacımız kesinlikle çalışmaz hale getirmek değil, çok daha fazla çalışılmasını, çok daha fazla tercih edilmesini sağlamaya çalışmak. O yüzden yani hani hem suç işleyecekler, hem kanuna aykırı gelecekler. Bu şu demek değil yani bütün taksiciler böyle demiyoruz bunu defalarca söylüyorum. Taksiciler içinde çok emek vererek bu işin içerisinde olanlar var. En fazla zulmü gören de o taksi şoförü. Aslında biz onlara bir olanak sağlamaya çalışıyoruz. Eğer bir ortada suç varsa yanlış bir hareket varsa maalesef bunları cezalandırmak zorundayız. taksi plakasını iptal etmek zorundayız ruhsatı iptal etmek zorundayız. Yani bunlara rağmen kötü olsun ama bizimdir bizden olsun anlayışı gerçekten İstanbul’a yakışmıyor.” İfadelerini kullandı.

EYÜP AKSU: KONUYU YARGIYA TAŞIYACAĞIZ!

Radyo Trafik canlı yayınında Genel Yayın Yönetmeni Cezayir Doğan’ın sorularını yanıtlayan bir başka isim ise İTEO Başkanı Eyüp Aksu oldu. İBB’nin aldığı kararın yasal dayanağı olmadığını belirten Aksu, uygulamayı yargıya taşıyacaklarını söyledi. Aksu sözlerini şöyle sürdürdü: “Biz ticari taksileri 10.553 sayılı Bakanlık kararıyla devletimizden ihale ile belli bir para ödeyerek aldık. Orda şartnameden açıkça ifade ediyor. Diyor ki, İstanbul’da ikamet eden belli şartları sağlayan ve geçimini şoförlükten sağlayanlar sınırsız süresiz bu taksiciliği yaparlar. Bu 40 yıldır böyle devam ediyor. Ama büyükşehir belediyemiz 5 bin tane taksi sayısının artışını gerçekleştiremediği için UKOME kararıyla bu 9 defa reddedildi bu geçmediği için İstanbul’da bir kaos yaratmaya çalışıyor. Yapamadığı hizmetleri örtbas ederek gündem değiştirerek taksiciyle vatandaşı düşman haline getirmeye çalışıyor. Amacı kaos, çözüm üretmek istemiyor. Biz diyoruz ki “17.395 tane ticari taksi 52 bin tane çalışanımız var, gelin birlikle rehabilite edelim çalışma düzenini düzeltelim, davranış sorunlarını çözelim.” Dünyanın en pahalı akaryakıtı ve en ucuz taksimetresiyle çalışıyoruz, İstanbul’da trafik sorunu var bir teknoloji dayatması var. Bunları beraber çözelim istiyoruz ama İBB çözüm önerilerini bir kenara bırakıyor. Taksi kiralamasıyla ilgili bir sorun varsa yetkililer oturur konuşuruz. Bu konuda İBB samimi değil bu çözüm önerisi değil. Şoför esnafımız araç sahipleri çalışan bütün herkes bu konuda mağduriyet yaşarlar. Belli ki yerel seçimler öncesi bazı kesimlere söz verilmiş, duyuyoruz. O sözü yerine getirmek için İstanbul’da taksi sayısının artışının üstünde duruyor. Zaten 9 kere reddedildi bunun kızgınlığıyla şimdi tuttu yeni bir düzen hayata geçirmeye çalışıyor. Zaten kanun şartname böyle ama burada bir kaos yaratıyor. Diyor ki geçimini şoförlükten sağlayacak, tamam ben şoförüm zaten ama başka bir sektörde diyebilir misin dükkân senin başında sen duracaksın! Biz zaten kriterleri sağlıyoruz. Veraset olayları var ortaklığı alınmış haklar var. Diyor ki ticari taksiyi ortak alamazsınız. Hangi kanunda yazıyor, dünyanın neresinde uygulanmış veya 81’de böyle bir uygulama var mı? Toplu taşıma sorununu çözemiyor trafik kilitlenmiş halde bu konuları örtbas etmek için taksiyi sürekli gündemde tutup kaos yaratıyor. Biz bu yeni uygulamayı kabul etmiyoruz yargıya taşıyacağız. 

“1 KİŞİDE BİRDEN FAZLA PLAKA YOK, OLAMAZ”

Mevcut durumda da bir kişinin birden fazla taksi plakasının olmadığını ve bu durumun Trafik Tescil Şube Müdürlüğü’nden öğrenilebileceğini belirten İTEO Başkanı Aksu, “Bir kişi birden fazla plakaya sahip olamaz, bu imkânsız. Bunu trafik tescil şube müdürlüğü veya toplu ulaşım hizmetleri müdürlüğünden öğrenebilirsiniz. Bir kişi 2. Ticari taksi plakasına sahip olamaz. Şehir efsaneleri sürekli konuşulur, sanatçıların, futbolcuların, tanınmışların taksi plakaları var diye. Yok! Böyle bir plaka sahipliği kayıtlarda yok. Ayrıca plaka alma onayını İBB belli bir ücret karşılığında veriyor zaten orda da bir kişi kaç tane plakaya sahip olabilir mi olamaz mı İBB’nin kayıtlarında var. İBB’nin uygulamaya çalıştığı yeni sistemdeki hukuksuzluk şu noktada devrede; birden fazla kişi taksi plakasını hisseli alım satım yapılamaz diyor ama yasada buna bir engel yok. Bir işletmeyi gayrimenkulü nasıl hisseli alabiliyorsanız ticari taksi plakasını da alabilirsiniz. Geçimini şoförlükten sağlayan kişiler bu kriterleri sağlarsa ortak araç alabilirler.  Ayrıca mesela bir kadına eşinden miras taksi plakası kaldı, İBB sitemi diyor ki direksiyon başına geçmiyorsan ben bu taksiyi çalıştırmam! Sonuçta bu aile bu taksiden geçimini sağlıyor.” İfadelerini kullandı.

İTEO Başkanı Eyüp Aksu’nun açıklamalarını dinlemek için:

İBB Ulaşım Daire Başkanı Utku Cihan’ın açıklamalarını dinlemek için:

Bir cevap yazın